pühapäev, 15. oktoober 2017

Edukas värbaja kasutab värbamistehnoloogiaid

Oluline on tunda oma sihtrühma ja neid oma sõnumiga kõnetada. Me ei saa meeldida kõigile, küll aga peame meeldima oma sihtrühmale.

Foto: pixabay.com
Mida ma siis mõtlen selle sihtrühma kõnetamise all? Võtame näiteks Politseiakadeemia värbamiskampaania Õiguse jõud aastast 2006. Ilmselgelt püüti sellega kõnetada nooremapoolseid kandidaate, just neid, keda erutab põnevus, acton, seikluslikkus, kiired masinad jmt. Võtame kõrvale aga veel teisegi näite: Briti julgeoleku ja luureorganisatsiooni aaretejahi-mängu-hõngulise värbamiskampaania Can you find it. Tegemist oli kampaaniaga, mis sai rohkem kui 400,000 vaatamist, mida suutis lahendada ainult ca 1% külastajatest ja kus keskmine lahendamise aeg oli suisa 168 tundi. Jällegi, ilmselgelt paljud inimesed ei viitsiks nii kaua nikerdada, paljudel pole ka selliseid teadmisi, et taolisi ülesandeid edukalt lahendada. Seega jällegi hea sihtrühma tundmine ja fokusseeritud kampaania.

Üks ihaldusväärseim sihtrühm tänastele tööandjatele on eelkõige tudengid. Annab sellest märku ka erakordselt suur huvi Instar EBC poolt korraldatud Atraktiivsete tööandjate päeva osas: me tahame teada, millised tööandjad tudengite jaoks atraktiivsed on, me tahame teada, mis tudengeid kõnetab, me tahame saada mõtteid selle kohta, kuidas tudengeid ligi meelitada ja mida neile pakkuda. See ei ole ainult meie, Eesti, eripära. Tudengid on tööandjaid paelunud juba aastaid ja seepärast viib ülemaailmset Atraktiivsete tööandjate uuringut iga-aastaselt läbi ka Universum.
Ma arvan, et ma ei eksi kui väidan, et nooremat põlvkonda ei saa me püüda sama strateegiaga, millega püüame nende vanemaid või vanavanemaid. Kindlasti saab täna ka noori selliste traditsiooniliste kanalite kaudu püüda nagu ajalehe, portaalid või sotsiaalmeedia. Samas tuleks mõelda, kuidas eristuda, kuidas pakkuda kandidaadile positiivset ja põnevat kogemust, mis  muudaks kandidaadi ettevõtte saadikuks ja toetaks ettevõtet talentide värbamisel.
Üheks võimaluseks eristuda on tunda tänapäeva erinevaid värbamistehnoloogiaid ja nendega noori kõnetada.

Siinkohal on rõõm näha uute põnevate lahenduste pealetungi. Toongi siinkohal esile paari põnevat lahendust, mida tööandjad otsast juba kasutamas on, ehk saab nii mõnigi siit mõtteid, kuidas eristuda ja protsesse efektiivistada.
Uus värbamisäpp MeetFrank. Suur oli minu üllatus, kui sellist põnevat, interaktiivset aplikatsiooni nägin ja taipasin, et tegemist meie enda (Eesti) inimeste poolt loodud lahendusega. Tööotsija versioon on väga lihtne: sisestad esmased andmed ja jääd ootama, kui rakendus sulle midagi sobivat leiab. Ja iga kord kui äppi avad hakkab Frank sinuga suhtlema andes ülevaadet, kas on juba midagi sobivat leidnud või mitte. Siinkohal soovitan kõigil värbajatel ka endale tööotsija versiooni luua: see selline päris vahva suhtlus :-)
Tööandja versioon Frankist on veidi erinev. Sisestada tuleb andmed, keda sa parasagu otsid. Märgistada tuleb nii valdkond, oskused kui ka palgaskaala. Seejärel alustab Frank otsinguga. Franki algoritm on loodud nii, et koostab nimekirja võimalikest kandidaatidest ja teavitab tööandjat ainult top kümnest, seda ikka selleks, et tööandja jõuaks just kõige sobivamate kandidaatideni. Ja nii kaks osapoolt omavahel kokku viiakse. Esimene kontakt luuakse jututoas, kust aga sobivuse korral liigutakse edasi juba järgmisesse etappi, olgu selleks siis intervjuu tööandja kontoris, telefonivestlus või Videolinnu poolt pakutav personalivaliku lahendus. Videolind on samuti Eesti startup ettevõte, mis pakub automatiseeritud videointervjuude keskkonda. Tegemist hea võimalusega kandidaatide kiireks hindamiseks ja motivatsiooni testimiseks. Kes ikka reaalselt ametikohast huvitatud ei ole, ei viitsi videointervjuuga tegelema hakata. Kuidas süsteem siis töötab? Tööandja otsustab, milliseid küsimusi kõigilt kandidaatidel küsida soovib ja seejärel on pall kandidaadi väravas. Tuleb end video tegemise võimalustega kurssi viia ja kiire intervjuu läbi viia, vastates etteantud küsimustele. Seejärel saab tööandja hakata intervjuusid omale sobival ajal ja tempost üle vaatama ning kandidaate hindama.
Ja veel. Me tahame ju hinnata ka kandidaadi isikut ja teda testida. Siinkohal soovitan  sellist põnevat mängu nagu Wasaby Waiter. Tegemist on mänguga, kus mängija avatar on kelneri rollis, kes peab klientide nägudelt lugema nende emotsioone, neilt tellimusi võtma ja süüa ette kandma ning seejärel ka lauad koristama. Õnneks on mängud suhteliselt lühikesed ja lihtsad, nii et nendega peaks hakkama saama ka need mängijad, kes üldiselt arvutimänge ei mängu. Tagasiside saab knacks’idena ehk knacks’id, powerknacks’id ja superknacks’id, mis annavad ülevaadet selle kohta, kuidas mängija suhtleb, probleeme lahendab, õpib ning kui järjekindel inimene on. Aga ka selle kohta, millised on mängija/kandidaadi kompetentsid, mis on seotud teatud töö ja sobivusega organisatsiooni kultuuriga ning milline on sobivus konkreetse ameti või töö tüübiga.

Kas uued tehnoloogiad on lihtsalt ajutine moeröögatus või värbamiste tulevik, näitab aeg. Tööandjate kogemus on hetkel aga positiivne ja see ongi asja mõte. Näiteks Leial Haas, LHV Panga HR Partner jagab oma kogemust: „Oleme LHV-s alati uudsetele lahendustele avatud ning mõtleme, kuidas värbamisprotsessi efektiivsemaks, mitmekülgsemaks ja huvitavamaks muuta. Frank on kindlasti üks selliseid rakendusi, mis seda toetab. Kui vahel oleme ka ise otsinud uusi lähenemisi, siis sel korral jõudis Frank ise meieni. Kohtudes nende esindajatega, saime üsna kiiresti aru, et tegemist on põneva rakendusega,mida kindlasti soovime proovida. Mõeldud,tehtud! Kuna Frank sobib hästi just tehnoloogia valdkonna inimeste värbamiseks, siis oleme seda kasutanud näiteks tarkvaraarendaja, R&D inseneri, testija ja tootejuhi otsingutel. Rakenduse kaudu oleme saanud mitmeid häid kontakte, kes täna aktiivselt uusi väljakutseid ei otsi, kuid kes tänu Frankile meie ettevõtte vastu huvi on tundnud. Oleme Franki kasutanud veel lühikest aega, mistõttu hetkel ei ole me ühegi kandidaadiga tööpakkumise faasi jõudnud, küll aga oleme mitmete põnevate inimestega kohtunud.“

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar