pühapäev, 13. aprill 2014

McDonaldsi kampaania: öökull, lõoke või lõokull?

Neljapäeva varahommikul Tartusse PARE Personalijuhtimise konverentsile sõites jäi mul Tartu sissesõidul valgusfoori all rohelist tuld oodates silma kolm angri-birdsi-laadset linnukest bussiootepaviljonil ning suurelt kiri: KES SA OLED? Kuskil kukla taganurgast hakkas meenuma, et siit sealt on olnud väljahõikeid „öökull, lõoke või lõokull“ ning sekunditega suutsin üks pluss üks kokku panna ja sai selgeks millega tegemist.

Kui aus olla, siis pole tõesti juba päris pikka aega ühtegi suurt värbamiskampaaniat siin korraldatud, vahepeal on midagi küll veidi suuremal sisse vilksanud (nt Pariisi Disneyland otsis just hiljuti siin töötajaid, G4Sil oli mõne aasta eest suur ja edukas soovitustasu maksmisega seotud kampaania). Aga nüüd on tuntud restoranide kett McDonalds võtnud ette kampaania „Öökull, lõoke või lõokull?“, millega otsitakse 200 töötajat.

Värbajana sellele kampaaniale mõeldes hakkavad küll käed värisema ja süda sees puperdama, tõeliselt mõnus vaadata sedasi hästi läbimõeldud tegevusi ja loovat lähenemist. Mis siin siis nii ägedat on? Hakkame aga otsast peale:
Sümbolid ja sõnademäng. Viidates öökullile antakse märku, et töö võiks olla sobilik inimesele, kellele meeldib pikalt magada ja kaua üleval olla. Lisaks aga peetakse öökulli tarkuse sümboliks (näiteks seostasid kreeklaste öökulli tarkusejumalanna Atenaga). Lõoke aga sümboliseerib inimest, kellele meeldib olla vara üleval ja vara toimetama hakata, sümboliseerib ju lõoke jällegi mütoloogias ja kirjanduses just koidikut. Lõokull on aga mõnus sõnade mäng, mis kenasti aitab viidata graafikujärgsele tööle varahommikul ja hilisõhtul.
Värbamiskanalid. Värbamiskanalite valik antud kampaania juures on muljetavaldav:

Töökuulutusega reklaamid toidukandikutel – iga klient, kes endale kandikul söögi saab, leiab kandikult reklaamlehe kampaania kohta.

Sõnum töötaja tööriietusel – ma siinkohal töötajatest pilti ei hakanud tegema, aga võin vaimusilmas pildi tekitamiseks öelda, et töötajatel on seljas musta värvi t-särgid linnu pildiga. Hea võimalus muuta töötajad ka nii kampaania saadikuks.
Roll-up reklaamid restoranides – toetamaks eelnimetatud: kui juhtimisi jäid need märkamata, siis suurest roll-up-reklaamist ei saa küll nii mööda minna, et seda ei näeks. Pole oluline, kas seisad järjekorras, istud lauas ja sööd – igal juhul rändab mingil hetkel pilk roll-up-ile.

Kampaania ettevõtte Facebooki lehel – Eesti McDonaldsi lehel on üle 20000 fänni, paned aga järjekordse kampaania postituse lehele ning ca 20tuhande inimeseni see nii ka jõuab.

Töökuulutused bussiootepaviljonides – näiteks Tartus sõites jäi mul päris mitu bussipeatust silma antud kampaania reklaamiga. Ilmselgelt õige linn (ülikooli linn siiski ju), kui kampaania on just nooremale generatsioonile suunatud.

Kõik kanalid aga suunavad kodulehele, mille kaudu on võimalik siis antud soovitud ametikohale kandideerida või täita test ja teada saada, milline töökoht oleks sobiv. Testis on aga sellised mõnusad vaimuka ülesehitusega kaheksa küsimust, nagu näiteks „Mitu äratuskella sul on?“ ja vastusevariandid üks, kaks või kolm.


Igatahes muljetavaldav kampaania, tehke järgi, kes oskab!



Soovitused töökuulutuse koostamiseks:
-          Kui on teada, et korraga on vaja tööle võtta suurem kogus töötajaid (organisatsiooni kasv, puhkuste periood jne), siis oleks mõistlik korraldada värbamiskampaania ning läbi erinevate värbamiskanalite ning värbamissõnumite kommunikeerida töökohti potentsiaalsetele kandidaatidele.
-          McDonalds on oma kampaania levitamiseks erinevaid ettevõttespetsiifilisi võimalusi ära kasutanud, alustades töötajate riietusest, kandikutest, lõpetades Facebookiga. Mõtle läbi, millised on sinu võimalused. Näiteks bussifirma saaks reklaamkleebised bussidele panna ning ka bussi istmetaskutesse, postifirma aga postiljonide autodele, postiljonide riietusele kui ka postkontoritesse.
-          Leia endale sobilikud sümbolid, mis sümboliseerivad sinu ettevõttes töötamist, näiteks usin töömesilane, töökas sipelgas jne.


pühapäev, 6. aprill 2014

Eristu ja näita oma vastutustundlikkust: kasuta töökuulutuses lapsi!

Seekord tutvustan teile töökuulutust, kus ettevõtte lugu aitab rääkida üks pisike lipsuga poiss – tegemist on IT-alase teenindusettevõtte TIETO töökuulutusega, millega otsivad IT KASUTAJATOE SPETSALISTI.
Kuulutuses lapse pildi kasutamine, on ilmselgelt geniaalne mõte: aitab see tööotsija pilku püüda ning tekitab enamustes teatud emotsioone: keda ajab naerma, kelles tekitab mõtte „nii nunnu“, kellel assotsieerub aga lootuste, millegi uudse või hoopis innovatsiooniga.
Kontakteerusin antud pakkumise osas Tietoga ning ettevõtte Marketing Specialist/Sales Assistant Helen Pildre oli lahkel nõus kuulutust kommenteerima: „Lapse pildil on seal tõesti mitu eesmärki: esiteks on see eristuv, kuna enamasti IT-alal ja üleüldiselt kontoritööga haakuvatel kuulutustel kasutatakse täiskasvanuid. Ehk siis meie üheks eesmärgiks on kindlasti püüda tähelepanu ja tekitada positiivses mõttes üllatust, ehk isegi diskussiooni. Samuti haakub laste teema tihedalt vastutustundega, mis omakorda sobib kokku meie unikaalse müügilubadusega, mille anname oma klientidele: „Meil on tahe ja võimalused oma klientide ees vastutada!“ ehk lühidalt sloganina „Vastutustundega tulemusteni!“. Kindlasti on ka üheks lastega seotud märksõnaks kasvamine, mida on võimalik siduda Tietoga kahes võtmes. Esiteks üldises plaanis- me ise kasvame pidevalt ja teiseks tulevaste töötajate plaanis- tule kasva ja arene koos meiega!

Nagu juba mainitud, siis slogan „Vastutustundega tulemusteni!“ peegeldab meie USP ehk unique selling proposition’it. Kusjuures see on mõeldud töötama kahtepidi, me mitte ainult ei oma tahet ja võimalusi oma klientide ees vastutada, vaid sama kehtib ka meie töötajate kohta ehk siis kasutame samu märksõnu oma sisekommunikatsioonis. „Vastutustundega tulemusteni!“ on meie 2013. aastal tehtud kommunikatsioonistrateegia analüüsi tulem. Analüüsi käigus uurisime, mis on need märksõnad, millega täna teised IT-ettevõtted turul ennast samastavad. Tahtmata olla lihtsalt ühed järjekordsed „parimad“ või „professionaalsemad“, mis kipuvad olema lihtsalt laialtlevinud sõnakõlksud, vaatasime üle oma tugevused ja jõudsime arusaamani, et just selline slogan meile sobib.

Siinkohal kindlasti tahaks kasutada võimalust tänamaks Kala Ruudus kollektiivi, kes olid meie partneriteks nii analüüsi kui töökuulutuste juures.
Tõesti positiivne on järjekordselt tõdeda, et on ettevõtteid, kes tõepoolest panustavad oma töökuulutustesse sooviga edastada selle kaudu oma sõnumeid potentsiaalsetele kandidaatidele. Traditsiooniline töökuulutus annab informatsiooni edasi tekstiga, tuues esile tööülesanded, nõuded, pakutava jne. Kaasaegne töökuulutus aga annab edasi sõnumit, mis on siis peidetud kuulutuses kasutatavasse pildimaterjali, erinevatesse sloganitesse ja sõnumitesse. Nii nagu näiteks Tieto on teinud: lisades kuulutusele väikelapse pildi ja sõnumid „vastutustundega tulemusteni“ ja „tule kasva koos meiega“.
Aga nüüd tagasi lapse pildi kasutamise juurde reklaamis. Nii nagu ma ka varem olen kirjutanud, on töökuulutus samasugune reklaam, nagu kõik muud reklaamid, millega promotakse tooteid või teenuseid. Senine beebide või väikelaste kasutamine reklaamides on üldiselt olnud ka suhteliselt edukas – tõestuseks sellest ka alljärgnev video YouTube keskkonnast, mis 2009.aastal jõudis ametlikult Guinnessi Rekordite raamutusse, kui kõige enam vaadatud on-line reklaam. Head vaatamist!


Soovitused töökuulutuse koostamiseks:
-          Soovid oma töökuulutusega inimestes emotsioone tekitada, tekstisõnum üksi aga jääb nõrgaks – kasuta beebi või väikelapse fotot ning üks täiendav samm on juba astutud.
-          Teise sammuna ürita inimesi aga rohkem siduda ning lisa sõnumeid, mis iseloomustavad sinu ettevõtet ja otsitavat ametikohta. Lapsed aitavad erinevaid sõnumeid edastada, nt: vastutustundlikkus, huumor, uudsus/innovatsioon jne.
-          Kust saada fotomaterjali? Viimasel ajal on beebide ja väikelaste pildistamine eriti moodi läinud: uuri, kellel sinu töötajatest on väikeseid lapsi ning kas võid neid neile reklaami jaoks fotosessiooni korraldada.

pühapäev, 30. märts 2014

Eristu oma töökuulutuse visuaaliga: koosta filmiplakat-töökuulutus!

Arvutiprogrammeerija, kasutajanimega Neo, on häkker, kes liitub mässuliste grupiga hõljuklaeval Nebuchadnezzar, et vabastada inimesi Matrixist. See on tulevik, kus tehisintelligentsed masinad on inimkonna orjastanud ning loonud nende jaoks virtuaalreaalsuse. Halb unenägu või karm reaalsus? Tegelikult loodetavasti ei kumbki neist, lihtsalt 1999.aastal valminud ulme-märul „Matix“.
Usun, et enamus lugejaid on ehk nimetatud filmi näinud või vähemalt kuulnud sellest, küll aga ei ole teadlikud, et sellist temaatikat on Eesti suurim kaabel-TV operaator Starman oskuslikult oma mõni aeg tagasi ilmunud VÕRGUHOOLDUSE TEHNIKU töökuulutuses ära kasutanud.
Kui kuulutusele ainul korraks pilt heita, võib tekkida küsimus, kuidas õnnestus küll Starman’il Keanu Reeves endale töökuulutuse jaoks poseerima saada, kuid lähemal vaatlusel saab siiski selgeks, et tegemist on lihtsalt tumedapäise tundmatu meesterahvaga, kellele on päikeseprillid ette pandud ning tumedad riided seljas ja lihtsalt seetõttu sarnaneb tuntud näitlejale.
Töökuulutuses, mis ise on nagu filmi „Matrix“ filmiplakat, on aga esindatud kõik töökuulutusele olulised punktid, mis oma visuaalse kujunduse poolest aitavad töökuulutusest jätta filmiplakati mulje:
-          Ettevõtte tutvustus – olemas. See on välja toodud kuulutuse üleval ääres, kohas, kus tihti on välja toodud näitlejate nimed, positiivsed arvustused, auhinnad vms.
-          Ametikoha nimetus ja tööülesanded – olemas. Filmipealkiri, ehk kõige olulisem asi plakatil, on tavaliselt suurelt ja silmapaistvalt välja toodud, et ikka silma jääks ja huvi tekitaks; sama ka antud töökuulutuses, kõige suuremalt on kirjas ametinimetus. Seda ikka seetõttu, et lugejad saaksid aru, millega tegemist on.
-          Ootused kandidaatidele ja ettevõtte poolt pakutav – olemas. Tavapäraselt tuuaksegi filmiposterite all ääres mitte just eriti hästi loetavas kirjas välja filmikompanii, stsenaariumi, toimetajate, produtsentide jmt andmed.
Tõesti, tõesti, tegemist väga originaalse ja erilise filmiplakat-töökuulutusega, mida ma ausalt öelda varem pole näinudki.
Siinkohal aga hoiatan kõiki, kellel heureka hetk tekkis, et väga uljalt ei võetaks ette mõnda tuntud filmiplakatit ning ei hakkaks seda oma personaliotsingu jaoks modifitseerima, et samuti silmapaistvat kuulutust luua. Esmalt soovitan tutvuda originaalteose autoriõigustega ning näiteks ka Eestis kehtiva Autoriõiguse seadusega.

Soovitused töökuulutuse koostamiseks:
-          koosta filmiplakat-töökuulutus, sellist vormi on kasutanud siiski väga vähesed, seega aitaks see sul teistest eristuda ja sihtrühmale kujundatuna ka neile silma paista.
-          Filmiplakat-töökuulutuses on samuti võimalik välja tuua kõik olulised töökuulutuse komponendid, lisada põnevat fotomaterjali jmt, et muuta kuulutus veelgi atraktiivsemaks!
-          Ettevaatust aga tuntud teoste kasutamisel, kui otsustad neid matkida, siis tee endale seadusandluse pool selgeks, et potentsiaalseid probleeme vältida.

pühapäev, 23. märts 2014

Reklaamiagentuuri töökuulutus: sõnademängust mänguliste elementideni

Töökuulutust ei muuda atraktiivseks ainuüksi atraktiivne visuaalne pool, kuigi ka see on oluline. Selleks, et pakkumine jõuaks siiski võimalikult suure hulga sobilike inimesteni ning kõnetaks neid, on vaja tunda sihtrühma ning teada, mis neile korda läheb. Alles seejärel, kui visioon otsitavast inimesest olemas, tuleks see töökuulutuse keelde panna.
Seekord tutvustan ühte põneva lahenduse ja julgete väljaütlemistega („poolkõvad lahendused läbi ei lipsa“) töökuulutust reklaamiagentuurilt Taevas, millega nad otsivad endale VEEBIDISAINERIT.
Taeva veebidisaineri kuulutust vaadates ei saa esmalt arugi, et tegemist on töökuulutusega: post-it’id arvuti ekraanil ning mänguasjad ja südamega kohvikruus on need, mis esimese asjana pilku püüavad. Süvenedes aga hakkab see kuulutus kõnelema ja räägib oma lugu, aga vaatame, mis lugu see mulle jutustas.
„Taevas on reklaamiagentuuride Karl Lagerfeld. Igas mõttes“ – ettevõtte lühitutvustuses viide tuntud ja edukale moedisainerile vihjab ettevõtte olemusele ja annab väikese vihje ettevõtte enesehinnangu kohta.
Olulisemad töökuulutuse komponendid nagu „mis meil on?“ (ehk pikem kirjeldus põhjustega, „miks meile tööle tulla“) ja „mis meil vaja on“ (ehk ootused kandidaadile) on post-it’del vildikaga punaseks tehtud, et need punktid rohkem silma hakkaksid. Pakutava all on kaudselt viidatud ka palgale, lubades „peenemat itaalia sinki leivale“. Lisaks lubatakse „ülbet kontorit“ piisava personaalse ruumiga ning töökohaga kesklinnas Stockmanni lähedal.
IT-inimesi (ja eks see veebidisainer ole ka ju omamoodi IT valdkonna inimene) seostatakse tihti suurte kohvijoojatena ning sellele tundub, et on ka antud kuulutuses mängitud, välja on toodud kohvikruus ning lisatud, et pakutase tasuta kohvi, loetledes erinevaid kohvisorte: latte, cappuccino, espresso, topeltespresso.
Klassikaline pingetaluvuse punkt on asendatud viitega tugevale selgroole, kus on lisatud, et kriitika ei tohiks teda murda (viidates sellele, et kriitikat tuleb veebidisaineri töös ka ette ja sellega tuleks ka arvestada) vaid peaks tegema ta tugevaks kui dinosaurus.
Igatahes mõnusalt koostatud töökuulutus, kus on välja toodud põhiline, mida uuelt inimeselt oodatakse, aga seda sellisest vabas ja lahedas stiilis ja vormis.

Soovitused töökuulutuse koostamiseks:
-          Loo endale visioon otsitavast inimesest ning seejärel pane see töökuulutuse keelde, arvestades seda nii visuaalses kui ka verbaalses pakkumise koostamises
-          Too sisse mängulisi elemente, need jäävad silma ja tekitavad huvi, näiteks kui viitad, et töötaja peaks oleme matemaatiliselt võimekas, siis lisa mõni keerulisem valem või pilt taskukalkulaatorist J
-          Ürita vältida levinud sõnakasutusi nagu eeldame pingetaluvust, pakume konkurentsivõimelist töötasu jmt, nende asemel saad kasutada muid põnevaid võrdlusi, nagu näiteks Taevas oma kuulutuses kasutanud on.

pühapäev, 16. märts 2014

Eristu oma töökuulutusega, koosta slidshow-töökuulutus

Noortele suunatud reklaamid võimaldavad ettevõtetel olla loovamad ja koostada tavapärasest erinevaid töökuulutusi. Seda kindlasti just ka seetõttu, et noored on rohkem vastuvõtlikumad uuendustele ja muudatustele ning valmis proovima.
  
Möödunud nädalal jõudis minuni informatsioon põnevatest töökuulutustest Tallinn Traveller Tours veebilehel, kus otsitakse INFOTÖÖTAJAT. Mis siis selles töökuulutuses niivõrd erilist on, et vaja välja tuua? Vähemalt minu jaoks on see esmakordne kokkupuude töökuulutusega slideshow formaadis, kus erinevate slaidipiltide abil tutvustatakse infotöötaja töö eripärasid. Kuulutuse taustaks on mõnusalt päikesepaistelised suveilmad, noored erinevates põnevates olukordades: suhtlemas omavahel, jagamas nõu turistidele, ratastega ringi sõitmas jne.

Slaidshow koosnebki seitsmest erinevast pildist ja noortepäraselt kirjutatud tekstist, kus juba esimesel slaidil kutsutakse noori järgmiste sõnadega: „Kõige chillim suvetöö otsib tegijaid“.

Noorte ärgitamine jätkub ka teisel slaidil, kus tuuakse välja nagu kuulujutu tasandil teema (keegi-kuskil-rääkis-stiilis): väidetavalt on noortel raske tööd leida (samas Tallinn Traveller Tours ju pakub noortele tööd).

Järgmistel slaididel jätkub töökuulutustele tavapäraste komponentide ettemängimine: tutvustatakse organisatsiooni, tuuakse välja, keda otsitakse, sobiliku kandidaadi kirjeldus, mida pakutakse ja kuidas kandideerida.

Uurisin täiendavalt ka ettevõttest endalt, miks sellise formaadi valik, milline on olnud noorte tagasiside sellistele tavapärasest erinevatele kuulutustele ning mis kanaleid nad oma töökuulutuste avaldamiseks ka kasutavad. Tallinn Traveller Tours tegevjuht Marii selgitas lahkelt: „Oleme antud töökuulutust juba mõned aastad kasutanud ning eelkõige on selle eesmärgiks köita noorte ja teistmoodi mõtlejate pilke. Oleme ise nooruslik ja pidevalt arenev ja väga avatud ettevõte ning eks meie toredus peaks ka töökuulutusest paistma. Enamjaolt levitame oma töökuulutust Facebookis ja erinevates ülikoolide listides. Oleme kasutanud ka CV Keskuse teenuseid, kus nad on lahkelt lubanud meil enda kuulutuse formaati kasutada. Tagasiside on positiivne ja paljud on ka kandideerinud vaid kuulutuse pärast, et "nägi teistsugune välja" ja kes ei sooviks "maailma kõige stressivabamat tööd" või  liituda "kõige lõbusama meeskonnaga". Lisaks on paljud meist ka kuulnud oma tuttavate kaudu, kes on meil suvel töötanud ja teavad, et me päriselt ka oleme toredad ja teeme oma asja hästi :)
Ehk, kuna me ise oleme haritud, lõbusad noored, siis see peaks välja paistma ka töökuulutusest. Teisiti me vist enda sarnaseid inimesi ei leiaks?“

Kuigi sellist tavapäraselt erinevas formaadis olevat töökuulutust on teatud portaalidesse raske soovitud kujul üles riputada (eks ma seepärast olen ju isegi mitte-liikuva-pildina, selle siin välja toonud), siis näiteks CVKeskus võimaldab soovitud kujul seda avaldada. Kui kuulutus on üleval sellises slaidshow formaadis ettevõtte kodulehel, siis saab CVKeskusesse selle lisada HTML formaadis ning seejärel suunatakse edasi ettevõtte kodulehele.

Soovitused töökuulutuse koostamiseks:
- Milline on sinu organisatsiooni kulutuur ja milliseid inimesi otsid? Pane oma nägemus sõnadesse ning too välja ka töökuulutuses. Just nii jõuad kõige suurema tõenäosusega kõige sobilikemate kandidaatideni.
- Kui soovid inimestele läbi mitmete erinevate piltide näidata organisatsiooni olemust ja tutvustada tööd ennast, siis saad selleks kasutada töökuulutust slideshow formaadis. Selline tavapärasest erinev formaat hakkab hästi silma ning meelitab ligi kindlasti just nooremat generatsiooni ning teisitimõtlejaid.
- Ära pelga luuda töökuulutust erinevas formaadis põhjendusega, et tehniliselt ei ole sellist asja võimalik näiteks portaalides avaldada. Suhtle portaalidega, enamus asju on võimalik! Kui varem olid töökuulutused standardformaadis, siis täna on portaalides mitmedki ettevõtted avaldanud just kujundatud töökuulutusi, tavapäraseks on saanud videokuulutuse lisamine, võimalik on lisada infograafilist töökuulutust ja slaidshow-töökuulutust.

pühapäev, 9. märts 2014

Tele2 töökuulutus: mõtle kastist välja

Tõsi ta ju on, et töötajate leidmine muutub üha keerulisemaks, teada on ka tõsiasi, et häid inimesi on alati, olenemata tööturu olukorrast, olnud keeruline leida. Mida siis ette võtta kui traditsiooniline reklaam enam ei mõju? No kohe vaatame.
Minu jaoks on Tele2 reklaamimaastikul juba varemgi teerajajaks olnud – mäletab ehk enamus lugejaid neid nelja noort rohkem kui sajas reklaamklipis. Peale taoliste reklaamide edu (kui teleris tuli uus klipp, ei läinud keegi kööki võileiba tegema vaid jälgis, mis seekord tuleb) on teisedki sellist kontseptsiooni üle võtnud. Ja ega sellest midagi halba ju ei olegi, kui ikka idee hea, siis tasub sellest ju õppida.
Seekord tahaksin aga välja tuua Tele2 ÄRIKLIENDI MÜÜGIJUHI töökuulutuse, mis on traditsioonilisest töökuulutusest valgusaastaate kaugusel: puuduvad kõik traditsioonilise töökulutuse elemendid, alates töökirjeldusest, nõuetest ja pakutavast, lõpetades sellega, et ei oodatagi inimesel CV-d ühes palgasoovi, foto ja motivatsioonikirjaga. Välja on toodud „ootame vaid ühte KÜLMA KÕNET eesmärgiga saada kutse töövestlusele“. Nagu näha, on ettevõtte ootus, et huviline haaraks telefoni ja annaks oma huvist nii teada; siinkohal pole oluline, mis tööd inimene varem teinud on. Eks see kuulutus on selline eelkõige seetõttu, et inimeselt, kes antud ametikohal tööle peaks asuma, oodatakse tööülesannete täitmisel sama: võta telefon ja helista!
Aga vaatame, mida arvavad taolisest töökuulutusest müügijuhid ise. Võtsin Facebook’i vahendusel ühendust oma kuue sõbraga, kes kõik töötavad täna erinevates organisatsioonides müügijuhi ametikohal ning palusin neil kirjeldada mõtteid ja tundeid, mida see kuulutus neis esile kutsub. Siin siis tagasiside:
Margus: „See reklaam tõmbab kindlasti tähelepanu, sest KES EI TAHAKS SEDASI RULLIST SAJASEID TÕMMATA J
Kaido: „Ridade vahelt loen välja, et otsitakse aktiivmüügi tegijaid, kes otsivad uusi kliente ja kelle põhiliseks ülesandeks ongi suures osas helistamine“.
Danel: „Minu arust on see väga hea ja lahe. Väga huvitav ja erineb positiivselt teistest standardsetest kuulutustest“.
Keili: Sihtrühm tundub olevat pigem noored inimesed, keda just raha kõige enam motiveerib“.
Martin: „Arvatavasti ei ole mina nende sihtrühm, kuna mind see kuulutus ei kõneta. Kuulutust vaadates jääb aga tunne, et otsitakse ilmselt selliseid enesekindlaid ja julgeid müügiagente – usun, et taolistele tüüpidele läheb see kuulutus ka peale“.
Annika: „Minu jaoks on töökuulutus visuaalselt atraktiivne ja kutsub lähemalt tutvuma. Kuulutuse juures meeldib konkreetsus ja eristumine tavapärasest kuulutusest. Sellest peegeldub ka ettevõtte innovatiivsus“.
Nagu näha, kuus erinevast soost ja tegelikult ka erinevast vanusest inimest ning palju erinevaid arvamusi. Samas, isegi nendes, keda antud kuulutus nii palju ei kõnetanud, kutsus see esile teatud emotsioone ning see ongi ju põhiline.
Ettevõte ei saagi oma töökuulutusega kõiki inimesi püüda, oluline on tunda sihtrühma ja neile töökuulutus ka suunata.

Soovitused töökuulutuse koostamiseks:
- Tunne sihtrühma! Võid selleks ju olemasolevate töötajate või ka lihtsalt tuttavate (kes antud valdkonnas töötavad) hulgas läbi viia väikese uuringu, et teada saada, mis neid kõige enam kõnetab. Saadud märksõnade põhjal saadki kuulutuse koostada (või koostada lasta)!
- Teatud ametikohtadele saab koostada töökuulutusi, mis on abiks eelvaliku tegemisel, näiteks müügiagendi (kelle põhiliseks tööülesandeks on telefonikõnede tegemine) töökuulutuses saadki välja tuua, et ei ootagi CVd vaid soovid, et inimesed telefoniteel kontakteeruks. Kes sellist esmase kontakti loomise kõnet teha ei suuda, ei olegi järelikult õige inimene sellele tööle.
 - Think outside the box“ - on mõtlemisstiil, mida järgides valmivadki kõige põnevamad töökuulutused. Igavaid portaalikuulutusi pikkade loeteludega on tuhandeid, kui koostad veidi erilisema ja šokeerivama kuulutuse, jääb see silma ning tekitab huvi. Proovi järgi!


pühapäev, 2. märts 2014

Balbiino töökuulutus: räägi oma lugu ja kõneta nii ka "töötarbijaid"

„Väikeses linnakeses asub maailma suurim ja müstilisim šokolaadivabrik. Selle väravad on alati suletud ja keegi ei tea, mis nende taga sünnib. Kuni ühel päeval teatab vabriku direktor härra Willy Wonka, et viis Kuldpileti võitjat pääsevad tema šokolaadivabrikusse..:“ ja lugu hakkabki hargnema. Juba tulevad silme ette kaadrid filmist Jonny Depiga ning tahes tahtmata tekib šokolaadi isu.

Millegipärast meenus mulle Charlie šokolaadivabrik kui möödunud nädalal juhtusin lugema Balbiino TOOTMISTÖÖLISE töökuulutust, mis algas pöördumisega: „Kas Sa oled kunagi unistanud tööst jäätisevabrikus?...“

Ma arvan, et ma ei eksi, kui väidan, et viimasel ajal on ettevõtted üha enam üritanud oma töökuulutustes välja tuua pakutava ametikoha poolt loodavat väärtust, rõhutatud inimese rolli antud ametikohal ning rolli tähtsust. Just agu ka siin Balbiino töökuulutuses on välja toodud, millise olulise võimaluse inimene, kes antud ametikohale tööle asub, saab:  „Sinu võimalus olla osaline maitsvate jäätiste valmistamisel“.

Lihtsamate tööde tegijate ehk töötarbijate (nagu Agu Vahur neid oma raamatus „Tõhus värbamine“ nimetanud on) töökuulutused peaksid olemagi üldjuhul suhteliselt lihtsad ja sisaldama praktilist loetelu pakutavast – seda on Balbiino töökuulutuses ka järgitud. Oluline on sellistes kuulutustes tuua välja kõik hüved, mida antud ametikohal ka pakutakse, nagu näiteks: töötasu, transport (on see soodustingimustel või tasuta), toitlustus (soodustingimustel või tasuta), ettevõtte toodete soodustingimustel ostmise võimalused, tööriided, väljaõpe jne.

Lisaks tahan tähelepanu pöörata töökuulutuses välja toodud kandideerimisprotsessile: palutakse saata CV või kontakteeruda telefoniteel. Oluline on teada, et selliste lihtsamate ametikohtade puhul tuleks kandideerimine teha inimestele võimalikult lihtsaks, pole mõtet nõuda igasuguste põnevate kandideerimisdokumentide (ilmselgelt oleks motivatsioonikirja nõudmine siinkohal ülepaisutatud) esitamist, kui tegelikult on vaja ainult inimese kontaktandmeid ja ehk ka lühidat töökäiku.


Soovitused töökuulutuse koostamiseks:
-       Nn töötarbijatele suunatud kuulutuses too välja konkreetsed ja praktilised hüved, mida antud ametikohal töötavatele inimestele pakud.
-       Arvesta kandideerimisprotsessis ka ametikoha keerukust, mida lihtsam ametikoht, seda kergem peaks inimesel olema kandideerida.
-       Töökuulutus aitab sul potentsiaalsetele kandidaatidele oma lugu rääkida: igal su töötajal on ettevõttes oma oluline roll täita, ka kõige lihtsama töö tegijatel. Leia üles selle tähendus ning rõhuta seda ka kuulutuses.