On sul olnud olukorda, kus
kuulutad välja konkursi, aga sobilikke kandidaate pole ollagi või mis veelgi
hullem, pealtnäha eduka konkursi lõpus valituks osutunud kandidaat loobub
pakkumisest.
Jama lugu küll, aga ega süüdlast
pole vaja kaugelt otsida – põhjuseks on sinu tööandja bränd. Seda on
kindlasti valus kuulda, eelkõige kui oled siiani end unistuste tööandja
nominendiks pidanud. Aga alustame otsast: nii nagu doktor peab enne ravikuuri
määramist sulle diagnoosi panema, nii tuleb tegeleda ka tööandja maine teemaga.
Esmalt tuleb läbi viia ikka olukorra kaardistamine ja alles seejärel vaja
valida kas parendamine või parandamine.
Enne kui hakkad olukorda
kaardistama võiks kujundada juhtrühmapoolse nägemuse sellest, millisena te
tahaksite, et potentsiaalsed ja olemasolevad töötajad teid tööandjana teaks ja
tunnetaks.
Järgmine peatus: uuringud. Uurima
peaks:
Potentsiaalseid töötajaid. Kõiki inimesi küsitleda ei jõua, seega oleks
mõistlik enne uurima hakkamist kaardistada, keda nähakse potentsiaalsete
töötajate ehk sihtrühmana. Sihtrühmaks võivad olla näiteks teatud eriala
tudengid, ettevõttega samas asulas
elavad ja töötavad inimesed või mõni muu konkreetne tööturu grupp.
Sihtrühma kuuluvatelt tuleks
küsida eelkõige, kuidas nad täna tööandjat näevad ning millised on nende
ootuses oma tulevasele (unistuste) tööandjale.
Uuringut võib läbi viia ühekordse
ankeetküsitlusena sihtrühma hulgas, et kaardistada olukord ning plaanida
tegevuskava. Lisaks oleks mõistlik taolist uuringut iga paari aasta tagant
korrata.
Täiendavalt võiks osaleda
erinevatel tööandja maine konkurssidel (nt Unistuste tööandja) ja uuringutel
(näiteks Instar EBC tööandja maine uuring).
Potentsiaalsete töötajate
uuringute eesmärk on eelkõige kaardistada, kuidas ettevõtet näevad täna
sihtrühma kuuluvad inimesed ehk milline tundub tööandja ettevõttest väljapool.
Ettevõttesse kandideerivaid inimesi. Iseenesest ei pea kõiki
kandidaate küsitlema, piisab uuringu läbiviimisest vestlusele kutsututega.
Kandidaatidelt tuleks küsida eelkõige,
kuidas nad ettevõtte töökuulutuseni jõudsid, mis neid selle puhul kõnetas, miks
otsustasid ettevõttesse kandideerida ja miks soovivad ettevõttes töötada.
Kuigi taolist kaardistamist võib
läbi viia ühekordse üritusena soovitaksin mina need küsimused lisada edaspidi intervjuu
vormile ja neid edaspidigi kõigilt kandidaatidelt vestlustel küsida.
Kandidaatide uuringu eesmärk on
eelkõige kaardistada seda, kuidas kandidaadid on ettevõtteni jõudnud ja mis
neid ettevõtte puhul kõige enam kõnetab.
Organisatsioonis töötavaid inimesi. Paljudes ettevõtetes viiakse
läbi töötajate rahulolu-uuringuid, miks mitte põimida sinna ka selliseid
küsimusi, mis aitavad hinnata tööandja mainet.
Selleks, et teada saada oma
töötajate soovitusindeks, võiks neilt uurida kuivõrd soovitaksid nad tööandjat
oma sõpradele või tuttavatele. Et soovitusindeksist saaks tööriist, millega
midagi ka ette võtta saaks, tuleks juurde uurida kahte täiendavat valdkonda:
mis on need põhjused, miks nad täna ettevõttes töötavad ja mis paneks neid
ettevõtet veelgi enam oma sõpradele soovitama.
Töötajate rahulolu-uuringuid
viiakse üldjuhul läbi kord aastas (mõnes ettevõttes sagedamini, mõnes aga üle
aasta). Soovitusindeks võiks olla miskit, mida iga kord rahulolu-uuringuid läbi
viies oma inimestelt uurite.
Kuigi oma töötajate hulgas
uuringute läbiviimisel on ka palju teisi eesmärke, aitab soovitusindeksi
kaardistamine aru saada, kuidas ettevõtte töötajad tööandjat näevad ja hindavad
ning mis on need põhjused, miks nad ettevõttes töötavad.
Sinu ees on nüüd kaks pilti.
Esimene on pilt sellest, millisena näevad tööandjat tänased ja võimalikud
töötajad ning teine on pilt sellest, millisena näevad või sooviksid näha seda
juhid. Sellest, kui palju need pildid üksteisest erinevad või teineteisele sarnanevad
sõltub, kas ja kui palju pead tegelema olukorra parendamise või parandamisega.
Olenemata tööturu olukorrast
tuleb meil mõista järgmist: selleks, et saada endale sobilikke töötajaid tuleb
omada tugevat tööandja brändi.
Kas sina tead, milline on sinu
tööandja bränd nii potentsiaalsete kui ka tänaste töötajate hulgas?
Võta minuga julgelt ühendust, kui
tundsid, et tänane teema sind eriti kõnetas või tekitas lisaküsimusi. Jäta
julgelt oma kommentaar jagades kogemust värbamiste või tööandja brändi
kaardistamiste teemal.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar