Ettevõttes toimus konkurss,
tehti valikuid ja jõuti sobiliku inimeseni, kellele tehti pakkumine, mille
inimene ka suure õhinaga vastu võttis. Esimese töönädala lõpuks oli ta aga
veendunud, et ei sobi selle organisatsiooniga. Talle tundus, nagu poleks ta
oodatud olnud ja ta segab oma pidevate küsimusega teisi. Ta otsustas
ettevõttele veel ühe võimaluse anda, aga teise töönädala lõpuks oli tal otsus
tehtud ja reede õhtul lahkumisavaldus sisse antud.
Usun, et mitmedki on olnud
töökohta vahetades eelkirjeldatuga sarnases olukorras või näinud uute
kolleegide pealt, kuidas nood on abitult tundmatusse vette visatud. Ja uppunud.
Esimese 40 tunni jooksul
kujuneb uuel töötajal arusaam ja tunnetus organisatsioonist. Selleks, et kogemus kujuneks positiivne ja see esimeste
töönädalatega ei lõppeks, on mõistlik kohe peale sobilikule kandidaadile
pakkumise tegemist alustada ka tema sisseelamisprogrammiga.
Sisseelamisprogrammid on
organisatsiooniti erinevad. Erinev on nende sisu ja kestvus, mis sõltuvad
eelkõige nii organisatsiooni enda kui ka ametikoha komplekssusest. Kuna ametikohtadele
esitatavad nõuded ja rollid on erinevad, siis soovitan organisatsioonidel omada
erinevaid sisseelamisprogramme, kus:
- Keerulisemate ametikohtade puhul oleks ajalises plaanis välja
toodud, mida ja millal teha tuleb ning kes vastutab/toetab.
- Lihtsamate ametikohtade puhul piisaks aga lihtsamast
kontrollnimekirjast, mis aitaks tagada, et kõik olulisemad tegevused saaksid
kaardistatud ja midagi olulist ei ununeks.
Samas, ka koristaja vajab tööle tulles
sisseelamisprogrammi, alates organisatsiooni kultuuri ja protseduurireeglite tutvustamisest
lõpetades erinevate juhendamiste ja koolitustega.
Selleks, et mõista
sisseelamispogrammi olemasolu vajalikkust ei pea ootama uue kolleegi
„uppumist“. On ju siiski programmi eesmärk inimest toetada - et ta tunneks end
oodatuna, teaks mida, millal, kus, kellega ja miks tegema peab.
Ratast pole vaja leiutama hakata
– internetis on palju erinevat materjali ja erinevate organisatsioonide
lugusid, millest õppida. Seepärast toongi siinkohal välja kahe tuntud ja
ihaldusväärse tööandja lood – ehk leiad miskit, mis sind kõnetab ja mida
kasutada saad.
Disney lugu
Enne, kui uued osatäitjad
(jah, Disney kutsub oma töötajaid osatäitjateks) tööle asuvad, tuleb neil
kõigil Disney Ülikoolis läbida programm
„Disney Traditsioonid“. Tegemist on koolitusega, kus tutvustatakse Disney
ajalugu, räägitakse klienditeenindusest, hüvedest, väärtustest (sh neljast
võtmest ehk teenindusstandardist, milleks on ohutus, viisakus, näitamine, tõhusus) jmt. Kuigi „Disney
Traditsioonid“ on eelkõige nö klassiruumi koolitus, ei ole see pelgalt
PowerPointi vaatamine, pigem on seal palju erinevaid arutelusid, mänge ja videote
vaatamist. Peale lõunapausi sõidutatakse kõik koolitusel osalejad Disney
lõbustusparki Magic Kingdom, kus neile antakse praktiline ülesanne: jälgida
pargis töötavaid osatäitjaid ning märgata, kuidas nad oma töös kasutavad nelja
võtit. Koolituspäev lõpeb aga väikese üllatusega: lõbustuspargist naasnud
inimetele teeb üllatusvisiidi Miki Hiir,
et jagada kõigile uutele osatäitjatele välja nende uued rinnasildid. Ilmselgelt
kaasneb sellega palju elevust. Esiteks juba seepärast, et Miki Hiir on ise üks
elevust tekitav tegelane, aga ka seepärast, et rinnasildid annavad inimestele
piiramatu külastusõiguse Disney Pargis. Mis tähendab seda, et tihtipeale ei
minda peale koolituspäeva mitte koju vaid hoopis oma uut töökohta nautima.
Starbucksi lugu
Starbucksil on oma uutele partneritele (jah, ka Starbucks ei
kutsu oma inimesi lihtsalt töötajateks vaid kasutavad hoopisi nimetust
partnerid) mitmeid erinevaid programme. Sisseelamisel tuleb partneritel läbida
24-tunnine klassiruumi koolitus, kus antakse ülevaade nii organisatsiooni
ajaloost, kultuurist, sotsiaalse vastutuse programidest kui ka kohvimaailmast.
Lisaks antakse uutele partneritele oma coach, kelle roll on uusi baristasid
juhendada ja õpetada. Starbucksis on vigade vältimiseks kasutusel „Ütle, Näita,
Tee“ (inglise keeles Tell, Show, Do) protsess. Coach’i roll on jälgida, et
barista saab vastavasisulise koolituse, näitab talle ette, kuidas midagi
valmistada. Seejärel saab barista võimaluse ise protseduurid läbi teha. Lisaks
on baristade sisseelamisprogammis ka kohvi koolituse täringumäng „Drink Dice“
(eesti keelde keeruline tõlkida, aga nimetaks seda siis ehk lihtsalt
täringumänguks). Kus täringut heites selgub, milliste kriteeriumite järgi
(suurus, temperatuur, maitse jne) tuleks kohvijooki valmistada ning kuidas
selline tellimus siis Starbucksi keeles kirja panna nii, et ka kolleegid
sellest aru saaks, kui nad järjekordsele kliendile just talle meelepärast jooki
valmistama hakkavad.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar