Kas sa oled
mõelnud sellisele nagu sotsiaalmeedia kasutamine tööajal ja
sellele, kuidas ca 10 aasta eest paljud tööandjad näiteks keelasid tööajal
Facebooki kasutamise ära. Lisaks keelamisele lausa keerati see kanal kinni. Siis
leidsid nutikamad aga võimalusi üle VPNi või muid nippe kasutades Facebooki kasutada ja keelust hoolimata seal toimetada.
foto: pixabay.com |
Täna, 10 aastat
hiljem, on aga enamus tööandjaid teinud 180-kraadise pöörde ja soodustavad ise
sotsiaalmeedia kasutamist, viies läbi sotsiaalmeedia koolitusi või julgustades
erinevaid ettevõtte lugusid (sh töökuulutusi) sotsiaalmeediasse jagama.
Rääkimata siis siinkohal häshtägidest või muudest trikkidest, mida kasutada
saab, et rohkem silma jääda ja sõnumiga võimalikult paljudeni jõuda.
Millest siis
muutus tingitud oli? Esiteks kindlasti sellest, et tööandjad said aru –
inimesed on sotsiaalmeedias. Seega, kui mul on tublisid talente värvata vaja
pean ka mina olema sotsiaalmedias, sh tööandjana. Lihtsalt olemisest aga ei piisa,
vaja on fänne, sest muidu ei jõua sõnumid, mida edastada soovitakse aga
soovitud sihtrühmani. Teiseks saadi aru sellest, et teised tööandjad juba on
sotsiaalmeedias ja kasutavad seda edukalt värbamiseks. Kolmandaks jõuti
arusaamisele, et meie enda töötajad on parimad värbajad. Sõprade-tuttavate
infot usutakse sõnumi edastamisel rohkem kui organisatsiooni tippjuhi või PR
esindaja sõnu.
Seega sai selgeks, et just töötajad on parimad organisatsiooni lugude rääkijad. Siinkohal meenub mulle endale paari aasta tagune lugu Tallinna Majanduskoolis loengust, kus üks tudeng rääkis õhinal sellest kuidas tahaks töötada ettevõttes X kuna tal sõber seal töötab ja pidevalt erinevatest ettevõtte ägedatest tegemistest Facebooki postitusi teeb.
Seega sai selgeks, et just töötajad on parimad organisatsiooni lugude rääkijad. Siinkohal meenub mulle endale paari aasta tagune lugu Tallinna Majanduskoolis loengust, kus üks tudeng rääkis õhinal sellest kuidas tahaks töötada ettevõttes X kuna tal sõber seal töötab ja pidevalt erinevatest ettevõtte ägedatest tegemistest Facebooki postitusi teeb.
Sotsiaalmeedia
kasutamise puhul tuleb arvestada aga ka erinevate kitsaskohtade ja ohtudega
ning sellega, et inimeste teadlikkus ja kompetentsus on siinkohal erinevad.
Seepärast on mõistlik oma inimesi koolitada teemal:
- mida postitada.
Üks hea juht ütles meile kunagi, mida iganes sa sotsiaalmeediasse postitad (pilt, lugu,
kommentaar) postita seda selliselt, et oled valmis seda järgmise päeva
Postimehe esileheküljelt lugema. Seega tuleb ettevaatlik olla nii fotomaterjali
kui ka kommentaaride jagamisel. Ka tugevate privaatsussätete puhul suudavad
häkkerid neist läbi hammustada ja infoni jõuda, seega ei tasu naiivselt arvata,
et suhtlete ainult sõprade ja tuttavatega. Mis tähendab, et oleks
soovitav oma töötajaid koolitada ja teha soovitusi, mida töökeskkonnast
postitada. Sisuks võib siinkohal olla mõni vahva tööalane tegemine, uued
kasutatavad tehnoloogiad, koolitusetel osalemine, mõni vahva üllatus (näiteks keegi võttis koera või lapse tööle kaasa) jmt.
- kuidas postitada,
sest paljud inimesed ei tea, milliseid lisavõimalusi on Facebookis küsimuste postitamiseks või kuidas teha näiteks LinkedInis postitusi. Nad
on küll endale konto juba aastate eest teinud, kuid ainuke asi, mida nad LinkedInis teha oskavad on laikida ja jagada. Sain sellest hiljuti aru siis kui üks mu
kolleeg tegi oma esimese postituse, aga kirjutas postituse asemel kogemata
artikli. Kui seejärel aga loo ära kustutasime ja sama sisu postitusega tegime
sai ta hiljem reaalselt neli korda rohkem laike kui artikli puhul. Ja me ju
teame, et sotsiaalmeedias loevad laigid ja klikid :)
- kuidas kasutada
häshtäge. Häshtägi puhul tuleb arvestada, et tegemist ei ole pelgalt lihtsalt
märgiga. Seda kasutatakse just teatud info koondamiseks, seega tasub alati läbi
mõelda, miks seda teha. Lisaks on oluline teada, kuidas häshtäge kasutada kuna
lihtsalt märgi lisamine ei kanna veel eesmärki (häshtägist saad rohkem lugeda
sellest postitusest). Mõistlik oleks
oma organisatsioonile välja töötada oma häshtäg, mida siis inimesed
tööalaste postituste korral kasutada saaksid, nagu näiteks Omniva inimesed
kasutavad häshtägi #workatomniva.
- kas ja kuidas
reageerida negatiivsetele kommentaaridele. Ilmselgelt on inimestel erinevate
organisatsioonidega erinevaid kogemusi ja sellest tulenevalt võib juhtuda, et
töötaja poolt tehtavale postitusele järgneb negatiivseid kommentaarse.
Siinkohal on vajalik läbi mõelda oma strateegia ja seda inimestele ka vastavalt
kommunikeerida. Sõltuvalt kommentaarist võib soovitada kontruktiivse vastuse
lisamist, kommentaari eiramist, selle kustutamist või miks mitte ka inimese
blokeerimist või raporteerimist juhul, kui kommentaarid lähevad eriti inetuks
ja solvavaks.
Kas sa teadsid, et inimese
sotsiaalmeedia konto on tema enda oma, seega kui ta ei soovi, siis ei pea ta
enda tööandjaga sotsiaalmeedias siduma ega tööandja tegemisi jagama. Seega ei
saa ükski tööandja töötajaid sisu jagama sundida või oma konto kasutamisest
(sisu jagamine vmt) ülevaadet andma. Sama tingimus kehtib kõigi sotsiaalmeedia
portaalide puhul, sh ka näiteks LinkedInis kui tööandja kompenseerib inimese
Premium paketi tasusid.
Kui soovid
sotsiaalmeedia ja värbamise kohta rohkem teada saada, siis võta minuga julgelt
ühendust või hakka minu tegemisi jälgima LinkedInis (https://www.linkedin.com/in/helo-tamme), kus jagan iganädalaselt ka näpunäiteid LinkedInis
toimetamiseks!
Kas teadsid, et juba 2019.
aasta septembris ilmub mul koostöös Äripäeva Kirjastusega Eesti esimene ja
kauaoodatud Praktiline värbamisturunduse käsiraamat, kus leiab kajastust ka
sotsiaalmeedia värbamise teema https://pood.aripaev.ee/praktilise-varbamisturunduse-kasiraamat.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar