Iga aasta lõpus
olen teinud ka ühe postituse, millega üritan natuke tulevikku vaadata ja oma arvamust avaldada selle kohta, mida järgmisel kalendriaastal värbamiste osas
oodata võib. Täna näitavad
kõik märgid seda, et värbamine saab ka lähitulevikus paras pähkel olema. Edukad
on need tööandjad, kes leiavad võimaluse eristuda ja nii soovitud sihtrühmale
silma jääda. Samas, kui eelarve ja võimalused piiratud, siis suurte
rahvusvaheliste organisatsioonidega pea suht võimatu nende kampaaniate ning
tehniliste lahendustega konkureerida.
Mida saab siis
keskmine Eesti tööandja aastal 2020 teha selleks, et edukalt värvata?
Nagu ikka, peitub geniaalsus pisiasjades ja seepärast ongi üha populaarsemaks muutumas kogemuse pakkumine – millist kogemust pakume organisatsioonina oma klientidele, millist kogemust pakume täna tööandjana oma töötajatele ja millist kogemust pakume täna värbajatena oma kandidaatidele.
Nagu ikka, peitub geniaalsus pisiasjades ja seepärast ongi üha populaarsemaks muutumas kogemuse pakkumine – millist kogemust pakume organisatsioonina oma klientidele, millist kogemust pakume täna tööandjana oma töötajatele ja millist kogemust pakume täna värbajatena oma kandidaatidele.
2019. aasta suvel
hakkasin koguma informatsiooni selle kohta, millist kogemust värbajad täna
tööotsijatele loovad ja kuidas inimesed hindavad oma kandideerimiskogemust.
Jagangi nüüd mulle laekunud positiivseid kogemuslugusid selle kohta,
mida tööandjad täna on omalt poolt tegemas positiivse kandidaadikogemuse
loomiseks.
Värbamistarkvara kasutamine
Värbamistarkvara
kasutamisel on mitmeid eeliseid, alates aja ja raha kokkuhoiust, lõpetades
positiivse kandidaadikogemuse loomise toetamisega. Just sellel eesmärgil
võttiski Grant Thorton Baltic esimese
sammuna kandidaadikogemuse kujundamise suunas kasutusele värbamistarkvara Recrur. Ka G4S on Recruri enda värbamisprotsessi
juurutanud, seda seetõttu, et see võimaldab neil hallata ja omada paremat ülevaadet
kandidaatidest ja käimasolevatest konkurssidest.
Lisaks Recrurile
on kasutusel aga muidugi ka palju teisi erinevaid värbamist toetavaid
tarkvaralisi lahendusi. Oma värbamistarkvara on kasutamas HR factory, kus nähakse tarkvara kasutamise eelisena nii tegevuste
haldamisele ja läbipaistvusele ka andmete konfidentsiaalsuse tagamist.
Veidi teistsugust
tarkvara on kasutamas aga Skeleton Technologies,
kus on kasutusele võetud Workable lahendus. Sinna on nad disaininud oma värbamisprotsessi ja projektide meeskonnad (värbaja, personalijuht, juht, juhi juht, tiimist kolleeg). Workable võimaldab avaldusi vastu võtta, läbi töötades panna
juurde "tags", jätta kommentaare jne. Samuti suhelda selle kaudu
kandidaadiga, leppida kokku kohtumisi, saata meeldetuletusi osapooltele jne.
Läbimõeldud töökuulutused
Töökuulutustega eristumine
on oluline (eristuvate töökuulutuste kohta saad lugeda siit),
küll aga on siinkohal veelgi olulisem leida võimalus, kuidas kõnetada just
soovitud kandidaatide sihtrühma. Näiteks Grant Thorton Baltic on seepärast
hakanud töökuulutustes kasutama oma enda inimesi ja loonud ägeda tööandjavideo. Sama teed on läinud ka DPD,
kes on pea igas töökuulutustes kasutamas oma töötajate pilte ja püüavad kogu
kujunduse sisuga edasi anda seda meeleolu ja keskkonda, mis neil majas on.
GoWorkaBit on aga võtnud hoopis teise suuna ning ei oota kandidaatidelt traditsioonilist CV’d vaid laseb neil hoopis ise valida, millist kandideerimisdokumenti edastada.
GoWorkaBit on aga võtnud hoopis teise suuna ning ei oota kandidaatidelt traditsioonilist CV’d vaid laseb neil hoopis ise valida, millist kandideerimisdokumenti edastada.
Kiire reageerimine ja kandidaatide
informeerimine
Kui varasemalt
oli kombeks oodata kandidaatidega ühenduse võtmisel konkursi lõpptähtajani,
siis täna on taoline lähenemine pigem iganenud. G4Sis võetakse enamuse
konkursside puhul kandidaatidega ühendust 24h jooksul peale
kandideerimisdokumentide laekumist. Töötukassa
on aga genereerinud automaatvastuse, millega kandidaadid saavad kohese
kinnituse, et nende dokumendid on kohale jõudnud.
Eugesta saadab töövestluse aega kokku leppides igale kandidaadile kirjalikud
juhised vestluse aja, kuupäeva ja asukohaga. Sama teed on läinud ka DPD, kus
lisaks eeltoodule informeeritakse kandidaate ka sellest, kes on see inimene,
kes nendega vestleb ning ka kaart vestluse toimumise asukoha kohta. Lisaks
saadetakse kandidaatidele 24h enne vestlust ka SMSi teel meeldetuletus
kohtumise kohta.
Mõistlik suhtumine ja läbimõeldud
kommunikatsioon
„Kohtle kandidaati nii nagu sa sooviksid, et
sind koheldaks kui ise kandideerimas oleksid“ - just taolist lähenemist
kasutava väga paljud tööandjad positiivse kandidaadikogemuse loomiseks.
Fob Solutions peab positiivse kogemuse loomisel oluliseks kandidaatide aja osas
lugupidamist ja hoiab seepärast ka oma töökuulutused lühikesed ning värbamisprotsessi kiire – püüdes protsessi mahutada paarile nädalale ja viia
selle aja jooksul läbi kaks kuni kolm kohtumist. Ajalist faktorit peab silmas
ka Tallinnast veidi eemal asuv DPD, kus eelistatakse esimeste vestluste
läbiviimist telefoniintervjuuna, säästes nii kandidaatide kui ka värbajate aega.
Lisaks telefoniintervjuule kasutatakse aga ka Skype-intervjuud (näiteks G4S)
või muid veebi lahendusi (näiteks Sotsiaalkindlustusamet).
Värbamisteenuseid
pakkuva ettevõttena usub Talent Mill,
et kiire, asjakohane ja avatud kommunikatsioon on see, mida kandidaat ootab –
selleks, et teha otsuseid, mis mõjutavad tema elu. Nad on ka täheldanud seda,
et kui värbaja jagab infot, siis saab ta seda reeglina kandidaadilt lahkelt ka
vastu. See on määrava tähtusega personaliotsingutes, kus kandidaate tuleb
otsida nagu nõela heinakuhjast.
HR factory jaoks
on oluline inimeste läbiv toetamine kogu värbamisprotsessi andes omalt poolt
soovitusi enne värbava ettevõttega kohtumist ja küsides hiljem kandidaatidelt selle kohta ka tagasisidet.
Intervjuude asemel pigem ’kohtumised’ osapoolte
tundmaõppimiseks
Kuigi
struktureeritud intervjuud peetakse üheks kõige tõhusamaks
intervjueerimisliigiks ollakse tänaseks aru saanud, et küsitlemise asemel on
intervjuu kahesuunaline tee, mida saab kasutada nii kandidaadiga tutvumiseks
kui ka organisatsiooni tutvustamiseks.
Näiteks Scoros ei küsita tööintervjuul hirmutavaid
küsimusi, pigem uuritakse mis on kandidaadi viimane loetud raamat, meeldejäävaim
film või kõige lahedam hobi.
Fob Solutions on
aga neile kandideerinud inimesi pigem kohvile kui intervjuule kutsumas. Kohtumise
ajal tutvustavad nad alati kontorit ja inimesi, et potentsiaalne töötaja saaks
aimu töökeskkonnast. Oma hotelli lobby mõnusas ja õdusas õhkkonnas viib
kohtumisi läbi ka Radisson Blu Sky hotel,
Astlanda Hotelli AS (edaspidi Radisson Bly Sky hotel), kes pakub
kandidaatidele kohtumisel ka mõnusa joogi (vesi, kohvi, tee, mahl jne) nende
vabal valikul.
Oma kontorit
tutvustab kohtumise käigus Grant Thorton, kus näiteks lapsevanemast
kandidaatidele tutvustatakse uhkusega ka ettevõtte lastetuba. Ettevõtte töökeskkonnast
annab ülevaadet ka Saku Metall, kus
kandidaatidele hea meelega tehast tutvustatakse.
Lisaks
töökeskkonna tutvustamisele on üha enam levinud tulevaste kolleegide
kaasamine valikuprotsessi. Näiteks Scoros
on eesmärgiks tekitada vestlusel pingevaba õhkkond ja kaasata värbamisprotsessi
võimalikult palju tiimikaaslasi, sest just selline tegevus annab neile võimaluse õppida kandidaati võimalikult põhjalikult tundma.
Ka töövarjutamise
võimalus on populaarsust kogumas näiteks pakub sellist võimalust oma
kandidaatidele Töötukassa, aga ka mitmed teised, nende hulgas Radisson Blu
Sky hotel. Viimane on pakkumas nii proovipäeva kui vaatluspäeva võimalust,
kusjuures proovipäev on kandidaatidele ka tasustatud.
Eriti põnevaks on
oma valikuprotsessi muutnud GoWorkaBit, kus näiteks ühe konkursi korral viidi
finaalkandidaadid koos ettevõtte tegevjuhiga põgenemistuppa.
Kandidaadikogemust
puudutava seerja järgmises postituses kajastan kandidaadi positiivset üllatamist,
tagasiside andmist ja sisseelamist uude organisatsiooni. Lisaks sellele toon
välja ka need viis tublit tööandjat, keda on kõige enam kiidetud positiivse
kandideerimiskogemuse pakkumise osas.
Kas teadsid, et 2019. aasta septembris ilmus mul koostöös Äripäevaga Eesti esimene ja kauaoodatud "Praktiline värbamisturunduse käsiraamat", kus olen ühe peatüki ka kandidaadikogemuse loomisele pühendanud: https://pood.aripaev.ee/praktilise-varbamisturunduse-kasiraamat.
Kas teadsid, et 2019. aasta septembris ilmus mul koostöös Äripäevaga Eesti esimene ja kauaoodatud "Praktiline värbamisturunduse käsiraamat", kus olen ühe peatüki ka kandidaadikogemuse loomisele pühendanud: https://pood.aripaev.ee/praktilise-varbamisturunduse-kasiraamat.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar